آخر الأخبار

مغرّدون مصريون يردّون على اتهام السيسي للإخوان بزرع الشكّ بإنجازاته

العربي الجديد  |  قبل ( 1 ) شهر

جدّد تصريح للرئيس المصري، عبد الفتاح السيسي، عن دور جماعة الإخوان المسلمين في الحديث عن المشاريع، الجدل بين المصريين على مواقع التواصل الاجتماعي، متسائلين عن جدواها في ظلّ ارتفاع معدلات الفقر والغلاء بوتيرة متسارعة وغير مسبوقة.

و‏في لقائه مع الإعلاميين، أمس الأحد، وخلال حديثه عن انقلاب الثالث من يوليو/ تمّوز من العام 2013، قال السيسي إنّ "الإخوان تدرّبوا 70 سنة على خلق حالة تشكيك لدى المواطنين".

هذه التصريحات دفعت أحمد بدوي للرد بسخريّة على "تويتر" قائلاً: ‏"قبل ما تشتكي لازم تعرف إن السيسي مستلمها واقعة، الدولار كان بـ7جنيه، قصدي تذكرة المترو كانت بـ1جنيه، قصدي البنزين كان بـ90 قرش، قصدي اللحمة كانت بـ48 جنيه، قصدي كيلو السكر كان بـ3 جنيه، والزيت بـ7 جنيه، يووووه قصدي أنبوبة البوتاجاز كانت بـ8 جنيه، إيه ده؟!! ده باينله هو اللي خربها واللا ايييه!!". 

وفي ما يشبه التحدي سأل سيف الرئيس المصري: ‏"الحقائق على الأرض تنطق وتتكلم، دعك من الإخوان وافرد ورقك ع الطاولة، ماذا أنجزت؟ النيل، الغاز، الأرض، الثروات، الصناعة، التصدير، لماذا أخذت تلك القروض الفلكية وأين ذهبت". 

بدوره، تساءل عمرو بقلي: ‏"حالة الشك خلقها الإخوان، فعلا؟ مش صراعات الأجهزة السيادية على البروباجندا والثروة والنفوذ؟ ده انت شخصيا رفدت تقريبا ٩٠ واحدا من قيادة جهاز المخابرات العامة، علشان تقدر تسيطر على الجهاز، وفي الآخر حطيت مدير مكتبك على رأس الجهاز اكذبوا واكذبوا حتى تصدقوا أنفسكم!". 

من جهته، أبدى أحمد دهشته من حديث السيسي عن الإخوان: ‏"حد يقول والنبي إن التصريح ده من 2013، الإخوان لسه بيشكلوا وجدان المصريين لحد دلوقتي؟ بعد ما صادرت كل القنوات والجرايد، وشحطت معاك ياسر جلال وزمايله، وصرفت ملايين في الاختيار، لسه فاكر الإخوان حجة؟، دي حتى قنواتهم السمجة اتقفلت". 

وشاركه حازم: ‏"كنت دائما أقول إن الرئيس مرسي لم ينطق كلمة إسرائيل طوال فترة حكمه، واسمو إيه لم ينطق كلمة الإخوان طوال فترة حكمه، لكن الظاهر إنه مزنوق قوي يا عيني فاضطر ينطقها، وقالك مابدهاش بقى، ياراجل عيب، دا كل الإعلام بقنواته بصحافته باذاعته، ملك يمينك وتطبيلك وجاي تقوللي إخوان!!". 

وأضاف محمد علي موسى: ‏"إشمعني 70 سنة هنا؟، هل لإن لو زودنا حنضرب شرعية 52، اللي بناكل منها عيش كيافطة عريضة شغالين تحتها مثلا،  حيبقي الآباء المؤسسين يدا بيد معاهم". 

الأكثر قراءة